julia

maanantai 15. kesäkuuta 2015

Yläneen Kirkkopolku kesäkuussa 2015

Olemme kerran aikaisemminkin käyneet kävelemässä osan Yläneen kirkkopolusta. Nyt päätimme lähteä polulle uudestaan ja kävellä ainakin Kotkankodalle asti. Tarkoituksena testata uutta rinkkaani Deuter Aircontact 50+10. Yleensä kannan retkillä Juliaa lastenkantorinkassa (Osprey Poco Plus). Tänään mies kantaaJuliaa ja minä pääsen testaamaan rinkkaani. Pakkasin rinkkaan vesipulloja, makkarapaketteja, ruisleipää, sulatejuustoa, suklaakeksejä, mehua, rusinoita ja pähkinöitä. Säädin remmit ja vyöt kohdilleen. Rinkka tuntui heti sopivalta ja hyvältä kantaa.

Aurinko paistoi lämpimästi ja metsätietä oli mukava kulkea. Ensimmäisen tauon pidimme Silkkikivien luona. Pian jo jatkoimme matkaa. Julia halusi itse kävelemään. Polku oli hieman vaikeakulkuista Julialle. Paljon kiviä, juuria ja kaatuneita puita. Pirunpellon kohdalla otimme Julian takaisin rinkkaan istumaan. Vähän matkaa polkuja pitkin, pari nousua ja mäki alas niin olimmekin jo tien ylitys paikassa. Vielä pieni metsä kaistale ja ojan yli siltaa pitkin, pieni matka pitkospuita ja olimmekin jo Leposaaren laavulla. Pidimme evästelytauon. Söimme ruisleipää, jonka välissä oli sulatejuustoa ja makkaraa.

Jatkoimme matkaa. Pitkospuut olivat huonokuntoisia, lahoja ja irrallaan. Niiden päällä oli hankala kävellä, kun keikkuivat joka suuntaan. Julia nukahti rinkkaan. Tähän asti Kirkkopolku oli merkitty hyvin puihin maalatuilla valkoisilla KP- kirjaimin ja punaisilla maali läiskillä.

Mutta noin puolessa välissä matkaa Leposaaren laavulta Kotkankodalle merkit loppuivat. Onneksi olin ottanut kännykällä kuvan Laavun seinässä olevasta kartasta. Sen avulla suunnistimme pellonreunaa pitkin ja vähän matkaa metsätietä. Löysimme Kotkankodalle, joka ei kyllä ollut kota vaan mökki, jonka sisällä oli kiuas. Mökin pihalla oli nuotiopaikka ja puuvaja. Keitimme nuotiokahvit ja grillasimme makkaraa. Juliakin heräsi syömään grillimakkaraa.

Kodalta lähdimme palaamaan takaisin Yläneen suuntaan. Laavulla pidimme taas pienen tauon ja jatkoimme pian jo matkaa. Seuraava tauko oli Silkkikivien kohdalla ja siitä kävelimmekin suoraan autolle. Kävelyä tuli yhteensä tälle päivälle noin 12 km.