julia

sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Marttilan luontopolku lokakuussa 2013

Vaikka syksy on pitkällä on lämpimiä ja aurinkoisia päiviä riittänyt. Joka viikonloppu on päästävä jonnekin reissuun uusia paikkoja tutkimaan. Tänään pakkasimne heti aamulla eväät reppuun ja suunnistimme kohti  Marttilaa.

Luontopolku alkoi kauniiden hiekkamonttujen vierestä. Alku reitti oli merkitty aika huonosti ja jouduimme arvailemaan, mihin suuntaan piti lähteä. Pian kuitenkin löysimme  merkitylle reitille ja pääsimme matkaan. Maasto oli kivan vaihtelevaa ja kaunista. Välillä pitkospuita ja välillä kallioilla kiipeilyä.

Lotikonkellari oli hieno ja laavu sen vieressä myös. vähän matkaa eteenpäin ja saavuimme Baariin, jossa pidimme evästaukoa.

Muutama upea näköalapaikka  nähtiin reitin varrella ja Isonkarhunkivi oli myös oikein hieno. Reitti oli merkitty loppuun asti ihan kiitettävän hyvin ja lämpimällä ilmalla olisi lopuksi voinut käydä uimassakin. Merkittyä reittiä olisi riittänyt enemmänkin. Meidän valitsema reitti oli vain noin 10 km.

Tämä on taas yksi niistä paikoista, jonne on kyllä tultava uudestaan paremmalla ajalla.

keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Retkipäivä luolia etsimässä Maskussa ja Nousiaisissa syyskuussa 2013

Taas etsimme netistä retkikohteita ja luolia. Päätimme käydä etsimässä saman päivän aikana muutaman lähellä toisiaan olevan luolan Maskussa ja Nousiaisissa.

Taas lähdetään retkelle.

Ensin ajoimme Maskuun ja lähdimme etsimään Uunisvuoren luolaa. Aluksi lähdimme kai hiukan väärään suuntaan tai olimme merkinneet luolan paikan väärin karttaamme ja harhailimme jonkin aikaa metsässä luolaa etsimässä. Lopulta kuitenkin löysimme perille ja kiipesimme luolaan pitämään evästaukoa.

Luola oli aika iso ja hieno. Joku oli pitänyt siellä nuotiotakin.

Uunisvuoren luolassa.

Seuraavaksi lähdimme Nousiaisiin etsimään Korsvuoren luolaa. Se löytyikin helposti ja oli aika lähellä tietä. Luola koostui isoista kivenjärkäleistä, jotka olivat lähellä toisiaan ja muodostivat hienoja onkaloita ja kielekkeitä. Täälläkin luolassa oli joku pitänyt nuotiota.

Viimeisenä lähdimme vielä etsimään Sika-Kyöstin luolaa Nousiaisista. Se löytyikin helposti, mutta oli paljon pienempi kuin olimme ajatelleet. Aika pettymys.
Käveltyä tuli tämän päivän aikana vain noin 6 km.